”Rätt näring för kroppen är en underskattad medicin” 

För sista delen i denna serie om stress har jag bett min goda vän Janet att gästblogga om kost och stress. Janet är licensierad kostrådgivare.  Janet har hjälpt mig och många andra att hitta pusselbotar i kosten som saknats i det stora pusslet. 

Jag vill tacka Janet för att hon skrivit detta fina informativa inlägg till oss. TACK!

En organism som kroppen behöver näring. 

Näringen ger oss balans i livet. 

Hur får vi balans? 

Balans kan vara:

  • den stora skillnaden mellan mentalt välbefinnande och den belastning som finns tex på ditt arbete och i familjelivet. 
  • att acceptera livets begränsningar istället för att fightas hårt för det du tror på. 
  • rätt mängd träning i förhållande till hur mycket och vad du äter, båda delar behövs.

Konsten blir att balansera – Att nära sin kropp – Det är det som är själva livet!

 Stress skapar obalans i nervsystemet. Det kan ge diffusa till allvarliga symtom från mag- och tarmområdet. Det skapar även en obalans i tarmfloran som gör att vår förmåga att bryta ner maten minskar. En del upplever stor hunger, nästan som på gränsen till besatt av mat. Andra känner ingen hunger alls.

 

Vad är bra matval?  

  

“Hur ska jag hinna laga mat?”

“Mat är en stor stress för mig!”

“Hur står jag emot mina cravings?” 

Jag hör dig och förstår dig till fullo!

 

Här kommer mina 6 bästa tips: 

  1. Välj råvaror och undvik att handla matvaror som kommer i ett fabriks-paket. Du vet en färggrann förpackning med en stor företagslogga på. Och som ofta har en lång innehållsförteckning. Om det finns fler än 5 ingredienser i varan så kanske du ska fundera på att ta något annat.
  2. Soppor är enkla att laga och göras näringsrika. 
  3. Välj gärna råa grönsaker till din måltid. Fler grönsaker är de flesta tror går att ätas råa. Det förenklar tillagningen samt ökar tugg-tiden. 
  4. Välj gärna grönsaker efter dess struktur. Blanda grövre med tunnare och blanda olika färger för att få till en bra variation.
  5. Eller välj att ångkoka dina grönsaker. Det går fort att laga till och tummar inte på näringsinnehållet. Det finns olika enkla insatser och verktyg till ångkokning om man vill ha det. Men annars kan du ångkoka genom att ta två tallrikar som passar i en djup gryta. Vänd den första upp-och-ner i botten på grytan. Häll på några cm vatten. Den andra tallriken lägger du dina grönsaker i och ställer ovanpå den första tallriken. På med grytlocket och koka i 3-4 minuter. Klart!
  6. Blanda gärna färska och ångkokta grönsaker till samma måltid eller variera under dagen. Från de färska grönsakerna kan kroppen ta till sig av vissa vitaminer och mineraler. Medan de ångkokta grönsakerna ger oss tillgång till andra näringsämnen. Vi kan på det sättet alltså få ta del av det bästa av två världar.

 

Tänk om! Tänk nytt! 

Variation:

Vår kultur på matsidan i Sverige är som jag säger: “potatis-sås-kött varianten”. Men vi behöver inte ha det så. Andra länder har flera enkla tips på bra matval. Våga se utanför din egen komfortzon och googla på recept från andra länder. Andra länder har tex mycket mer örter och kryddor som är fantastiskt närande för kroppen. 

 

Näringsinnehåll:

Våga välja bra val inom kött/fågel/fisk/ägg industrin. Det är i det långa loppet inte mer kostsamt eftersom du får mer näring per krona. Titta gärna på tex REKO-ringen i din hemstad. Där kan du ofta handla både ekologiskt, naturvänligt och näringstäta råvaror. 

Det går att göra enkla, näringsrika måltider på mindre än 15 min som passar hela familjen. 

 

Det finns massor mer att säga om bra matval men allra viktigast, tycker jag, är att förstå värdet av bra mat.

Vad kan jag vinna av  ett annat sätt att äta, än snabbmat?

Fördelen med att äta bra och näringsrik mat är att du kan slippa diffusa kroppssmärtor eller symptom som hjärndimma, svullnader, yrsel, glåmig och irriterad hy. Du kan få bättre och lättare andning, jämnare humör, mer ork, och en starkare kropp. Att kunna vara mer delaktig och närvarande i ditt liv är också ett stort plus.

Någonstans hör jag dig ändå säga orden: -”Men, varför?”

Mitt största varför är vetenskapen. Vi vet idag att cerebrospinalvätskan, den vätska som cirkulerar i kroppens inre kärna mellan hjärna och ländrygg, och förser nervsystemet med näring och funktion, är viktig för kroppens funktion. I vätskan finns det som “små filter-gubbar” som jobbar outtröttligt varje minut, dygn och år med att städa och rensa i systemet vilket ger oss välbefinnande. När de små gubbarna inte hinner med att städa i den takt som olika belastningar kommer in så kan det leda till inflammationer på insidan av kroppen. 

När vi inte får i oss tillräckligt eller rätt sorts näring så påverkas mina absolut bästa vänner tarmfloran eller mikrobiomet negativt. De som ska hjälpa mig få näringen från mag- och tarmkanalen. 

Samma sak gäller mina lungor och mitt hjärta. Näringsbrist påverkar även de organ som ska förse min kropp med näring till varje muskel och och alla blodkärl och kan inte längre ge mig styrka på grund av smärta och inflammationer i leder. 

 

Att nära sin kropp, sin organism, skapar möjligheter. Möjligheter som ökar chansen till god hälsa. Vi vill väl alla ha möjligheter att må bra? Ger du dig själv dessa möjligheter? 

Börja idag!

Av gästbloggare: Janet, Lic. Kostrådgivare

Dessa tips är inte presenterade i någon särskild ordning utan du får läsa och känna om där är något som resonerar med dig och som kan vara en ögonöppnare, tillgång eller svar på din situation. 

 Har du några frågor funderingar eller egna erfarenheter du vill dela med dig av? Kommentera eller kontakta mig och dela med dig, så kan jag vidare befodra till Janet.

Var detta en blogg du tyckte om och du har någon i din närhet som tror skulle vara hjälpt av den så tveka inte att dela och sprida den vidare. 

Hälsningar från Anna som nu tar 4 veckor semester.