Har du någonsin känt dig stressad? Som att hjärtat slår i hundra nittio, tankarna snurrar och tiden flåsar dig i nacken? Du är ute på ett maraton springandes från morgon till kväll? 

Jag har kommit på att hur vi beter oss, tänker, känner, rör oss och uppfattar vår stress är avgörande för hur vi tar oss ur den. 

Forskning visar att: 

  • det finns bra och skadlig stress 
  • oro för stress kan vara skadligare än stressen i sig
  • skador på hjärnan orsakade av stress kan läka

 

Vad är stress

Stress är en del av mångas vardag. I det samhälle vi lever i idag har vi många stressfaktorer, både i att vi lever i en allt snabbare värld som allt mer blir digital. Det har blivit så viktigt med ytan, att vi ska prestera, det ska se bra ut utåt och vi har så mycket lättare att jämföra oss med allt och alla andra nu än förr. Jag säger inte att det var bättre förr, för det tycker jag inte. MEN det är annorlunda nu och våra nervsystem och andra funktioner i våra kroppar har inte hunnit med i utvecklingen så vi är fortfarande kvar i att vara skapta för att leva på savannen för flera tusen år sedan. Men vad kan vi då göra för att hantera livet så som det ser ut i dag och ta hänsyn till vår kropp som är kvar på savannen? Och är stress vår vän eller fiende? 

 

En överlevnadsinstinkt

Stress är en naturlig reaktion i kroppen som är nödvändig för att överleva. När du blir stressad får du extra energi och fokus. Förr för att kunna fly undan en tiger eller slåss mot en fiende. Idag för att kunna (prestera lite extra när jag tränar, gör en presentation på jobbet, reser i väg  eller vad det nu kan vara.) det är detta som kallas för positiv stress och som vi mår bra av. 

 

Negativ stress är när du upplever att förväntningar och krav inte går ihop med de resurser som finns. Idag kommer mycket av vår stress från våra egna tankar om press, förväntningar och andras tyckande mm. Det är hur du tolkar en situation som avgör hur du tänker och känner kring den. 

 

Forskning visar att oron för stress är en del i det som gör stressen farlig och skadlig. Att vi oroar sig för något som har varit eller kommer att hända i framtiden kan bli en långvarig stress där stressreaktionen inte går ner så du kan vila och återhämta dig. Din hjärna kan inte skilja på vad som är tankar i ditt huvud och vad som faktiskt händer i världen utanför dig. För hjärnan är detta samma sak. 

 

Det är därför som du behöver bli medvetna om vad du tänker. Så när du vet vad du tänker kan du tänka på det som du vill tänka på. Medvetenheten gör att du faktiskt har ett val och kan välja och styra dina tankar. Alltså kan du välja att tänka konstruktivt och ge din hjärna en lösning på  problemet i stället för att älta. 

 

Visste du att vi tänker någonstans mellan 12 000 till 70 000 stycken tankar på en dag? 

Forskare menar att endast 1 av 10 tankar är nya för dagen. Det innebär att det mesta som snurrar i huvudet på dig är sådant som du grubblat på tidigare.

 

Hur påverkas vår hjärna av långvarig stress?

Har du någon gång känt det som att du har bomull i huvudet, svårt att fokusera blicken eller glömt i fall du låste ytterdörren när du gick hemifrån? 

 

 I hjärnan finns runt 100 miljarder nervceller som är sammankopplade i stora nätverk. Nervcellernas uppgift är att ta emot, bearbeta och skicka iväg signaler. Kommunikationen mellan nervcellerna är viktig för att hjärnan ska fungera. 

 

I studier på djur har forskare visat att kronisk stress gör att kopplingarna mellan  nervcellerna blir svagare och att det leder till att kommunikationen mellan nervcellerna blir sämre.  

 

Forskning har även  hittat att vid långvarig stress bildas en förtunning av hjärnbarken i en särskild del av pannloben. Just pannloben är viktig för vår koncentrationsförmåga och förmågan att planera och organisera. Information kan lagras i pannloben under kortare tid, till exempel när man ska komma ihåg en inköpslista osv. Det är förmodligen därför som du får problem med minne och planering, hålla ihop och strukturera saker när du varit stressad under en lång tid. 

 

Forskarna har också hittat att ett annat område i hjärnan, amygdala, ofta är förstorat hos den som varit utsatt för stress under lång tid. Amygdala är den del i hjärnan som kopplar ihop information du får från dina sinnen och startar upp kroppsliga och beteendemässiga förändringar som är kopplade till känsloreaktioner. Amygdala kan liknas vid ett brandlarm som ständigt scannar av omgivningen i jakt på något som avviker från det normala. Om amygdala upptäcker något som den tolkar som en fara (verklig eller inbillad), sätts hjärnans alarmsystem igång och styr hur vi reagerar på förändringar i omvärlden. Vid stressfyllda situationer är det amygdala som aktiverar kroppens sympatiska nervsystem och gör oss redo för kamp eller flykt.  

 

De förändringarna som uppstår i hjärnans struktur vid långvarig kronisk stress förklara varför det tar så lång tid att återhämta sig och läka efter långvarig stress. Nya förbindelser mellan nervceller måste skapas, så att nya beteende och tankemönster kan skapas– och det tar tid. Men det är möjligt!

 

Idag vet nästan alla att kronisk stress leder till förändringar i hjärnan. Men något som inte alla vet är att de skador som blir kan med rätt förutsättning och med tid läka. 

 

Vad kan du göra för att läka från stress?

Efter att kroppen jobbat med gasen i botten under lång tid behöver du komma ner i vara och vila. Det är detta som oftast blir svårt. Hur får du amygdala att sluta trycka på larm knappen? Hjälper det att bara lägga sig på soffan och vila och försöka sova? Nä riktigt så lätt är det ju inte. 

 För mig har det handlat om en aktiv vila och att lösa de problem som gör mig stressad.

 Mer om detta får jag skriva mer om i nästa  blogginlägg.

 

Vill du ha tips och trix på hur du kan hantera din stress, träffa andra och prata om dina resa och erfarenheter? 

Gå in på Facebook gruppen hantera din stress.

 

 

Tack för att du läst hela detta inlägget. Lämna gärna en kommentar och