Har du någon gång haft ont i din kropp, kännt dig stel eller orörlig. Upplevt att smärtan tagit över ditt liv och begränsat dig till att inte kunna göra det du vill? Har du upplevt att all den energi du har, äts upp av att ha ont?  Att du har så ont så du knappt kan andas? Och att man inte riktigt får någon förklaring? Att det onda liksom aldrig tycks vilja släppa sitt tag?

Jag har kommit på att långsamma rörelser med medvetenhet på vad du gör och hur du ser på din smärta kan göra en stor skillnad på hur man upplever sin smärta. 

Dr. Norman Doigde skriver i sin bok The Barin That Changes itself om den nya forskningen och hur man kommit fram till att hjärnan är plastisk(omformbar) och allt vad det innebär med att hjärnan faktiskt bildar nya celler och framför allt nya kopplingar mellan cellerna.
I hans andra bok The Barins way of Healnig- stories of remarkeable recoveries and discoveries kan vi läsa historier om hur olika personer arbetar med denna plasticitet för att hjälpa hjärnan att läka.  

Som ledgångsreumatiker fanns det en tid när jag själv hade mycket smärta. En smärta som inte går att beskriva med ord mer än att den lamslog mig totalt. Jag kunde inte länge ta hand om varken mig själv eller någon annan.  Jag var livrädd att smärtan fullständigt tagit över mitt liv och att jag aldrig skulle bli smärtfri igen. I dag har jag förstått att detta är vanligt bland människor med långvarig kronisk smärta. Läste någonstans att var 5 vuxen lider av detta. Jag har också förstått och upplevt att  långvarig kronisk smärta påver oss både mentalt och psykiskt då vi inte kan separera kropp och själ. vilket den nya forskningen också visar oss. 

 

Vanlig akut smärta är en varningssignal från kroppen att något är fel. Det kan bero på en skada i vävnad såsom hud, muskel led eller skelett. Smärta blir kronisk först när den varat i 3- 6 månader eller längre än normal läkningstid. Muskelreumatism, ledgångsreumatism, artros, nervskador, fibromyalgi med flera är exempel på orsaker till långvarig smärta. Man kan också ha till exempel långvarig huvudvärk, muskelvärk eller ryggvärk. Smärtan kan ibland bero på en funktionsnedsättning. Smärta som är återkommande som tex migrän räknas också till kronisk smärta. I dag klassas den kroniska smärtan som en egen sjukdom vilket inte den akuta smärtan gör.

 

Det som händer vid kronisk smärta är att signalen från kroppen hänger upp sig och fastnar. Som att brandlarm som inte går att stänga av, trots att elden är släckt för länge sedan. Kroppen hantera detta genom att skruva upp smärt volymen. Detta görs från smärtsinnet som finns i vår hjärna. Det är alltså vår hjärna som styr hur ont vi har. Viktigt att poängtera är att bara för att smärtsinnet sitter i hjärnan är inte det det samma som att smärtan är psykisk eller psykosomatisk som man ofta hävde ur sig förr: – Din smärta sitter ju bara i ditt huvud. Detta är alltså en myt, gammalt och förlegat. PUNKT.

När man har mycket ont tar det  sympatiska nervsystemet överhanden. Detta är vårt kamp och flykt system som utsöndra stresshormoner så att vi kan slåss eller fly. Detta system kan även få oss att frysa fast (leka död) eller försätta oss i en underkastelse reaktion. den sista reaktionen har man som jag förstår nyligen kommit på och lagt till här.  som man nyligen har lagt till. Detta system är vårt gassystem i kroppen, man får svårt att slappna av och komma till ro. Hjärtat slår fortare och blodflödet och syret ut till ben och ärmar ökar så vi kan rädda oss själva ur situationen. Har man då haft ont under en lång tid ligger detta stresspåslag inkopplat och kroppen kör på högvarv. 

 

Vad jag upptäckte är att hur jag mår spelar en stor roll för hur jag reagerade på smärtan. Och tvärtom. Om jag var nedstämd, orolig, upplever mycket stress eller hade problem hemma eller på jobbet kunde smärtan lätt bli ”droppen som får bägaren att rinna över”. Eller att jag hade så ont och blev begränsad i min vardag att jag blir ledsen och nedstämd, orolig över det och att det skapade stress utöver den stress som jag redan hade med mig från livet och jobbet i övrigt. Det var vad jag upplevde när jag var inne i mina värsta skov av min reumatism. Men vad jag uppmärksammade var att med hjälp av att göra Feldenkrais mer regelbundet var att mitt förhållningssätt till min smärta förändrades. När jag började röra mig mer uppmärksamt på att det inte skulle göra ont eller att jag gick in i motståndet när jag rörde mig förändrades min smärta och jag började kunna se på den med andra ögon. Närma mig den med en mer vänskaplig ton och då förändrades inte bara min smärta utan hela min värld blev annorlunda på ett positivt vis. 

 

När jag började lyssna och ta hand om min smärta i stället för att försöka fly från den eller ge den kalla handen och försöka köra över den med vilja förlorade jag alltid. Men när jag började bli medveten om vad som hände med min andning, lägga märke till mina spänningsmönster och medvetet använda mindre kraft. Sluta göra rörelser som jag fick ont av eller gav mig obehag och istället röra mig långsammare och mjukare fick mig att tänka snälla tankar om mig själv och om smärtan. Idag kan jag både röra mig snabbare med mjukhet och med lätthet utan smärta när jag gör min Feldenkrais regelbundet. Och utrymmet mellan lektionerna kan hela tiden växa. Idag tackar jag min smärta för att den talade om för mig att jag krigade ett krig som jag aldrig skulle kunna vinna om jag inte förändrade något. Jag valde att börja förändra på hur jag rörde på mig och det fick mig att förändra hur jag kände och tänkte kring min smärta som tillslutt gav mig en helt annan upplevelse av min värld.

När jag fick allt färre och färre smärt dagar tändes det ett hopp att det kanske inte alltid behövde vara på detta viset och kanske kan jag bli frisk? Var tankar och känslor som kom till mig. Men jag tror också det beror på vad man menar med frisk. Jag vet och upplever själv att jag i perioder är symtomfri och det är helt underbart! Men det finns fortfarande vissa saker i min omgivning som jag inte direkt kan påverka, men jag har fått upp ögonen för hur jag kan styra mina egna tankar och hur jag väljer att se på saker o ting Och med den nya forskningen i ryggen med att man kan läka hjärnan känner jag mig glad och tacksam.  Jag vet vad jag behöver göra när min vän kommer och knackar mig på axeln. Andas, säga hej min vän. tack för att du säger till mig att jag behöver göra några förändringar och ta hand om mig själv lite bättre.

Idag vill jag att du laddar ner denna PDF om hur du kan röra dig ur smärta med självmedkänsla och ger dig själv en stund i lugn och ro.