Den stora vinningen finns i det enkla.

Har du någon gång känt dig totalt tom i huvudet? Som att hjärnan kokar eller att det bara är helt svart där inne. Ingen hemma. 

Jag har kommit på värdet av att stanna upp och vända min uppmärksamhet in i mig själv. Det ger mig möjlighet att känna efter hur det känns i mig. Att bli medveten om vad det är jag gör. Detta har hjälpt mig enormt i min läkning från UMS (utmattningssyndrom).

Forskningen säger att skärmtittande och blått ljus inte är bara för hjärnans återhämtning.  Det behövs mer än balans mellan fysisk vila och fysisk aktivitet för att bli frisk från sin utmattning. 

Det smärtar mig och jag blir så ledsen! Jag möter ofta människor som inte får den hjälp de behöver för att må bättre. Jag tror att det ligger mycket okunskap bakom.

Jag frågar vad de gör för att vila och må bättre? Ofta är svaren lika varandra: slötittar på TV, somnar till och från på soffan, skrollar på mobilen eller liknande. De säger saker som “jag tänkte gå ut på en promenad i skogen eller påta i trädgården idag, eller jag skulle vilja bara vara i stillhet och tysthet eller färglägga en bild men jag orkade inget av det så nu har jag så dåligt samvete för att jag inte gjort något vettigt alls idag”. 

När man hamnat i utmattningens klor är det så svårt för många att hitta tillbaka till balansen. Tröttheten tar över. Jag uppfattar att många verkar tro att man kan vila sig frisk igen genom att tex titta på TV eller scrolla på mobilen. Man har oftast full koll på att man behöver fysisk vila och att den är viktig. Många gånger för att kroppen ser till att den får denna vila på olika sätt. Tex genom att vi känner oss trötta. Men det hjälper inte alltid fullt ut. 

Men hjärnan då? För många av oss så jobbar hjärnan och nervsystemet på högvarv hela tiden. Vi utsätts för så mycket intryck under en dag, via synen, våra känslor och tankar som snurrar. För en utmattad är det ofta hjärnan som fått för mycket stimuli under lång tid. Hjärnan behöver också vila och återhämta sig. Inte bara musklerna och kroppen. 

Det som jag också får höra ofta är att man då blir besviken på sig själv när man inte gör “något vettigt”. Att man inte fått något gjort idag heller och dessutom inte tagit hand om sig själv. Man känner sig oduglig, att man inte räcker till och bara är en börda. Det gör mig så ont att höra att man slår på sig själv fast man redan ligger. Men att göra ingenting kan vara det bästa som du kan göra. Om du gör rätt sak för dig själv just nu. Att släppa alla negativa tankar och bara var i dig själv en stund. Vila från intryck och skärmar. Att ge din hjärna och nervsystemet paus, tid för återhämtning.

Jag har märkt hur viktigt det är för mig att vara snäll mot mig själv och inse värdet i att skala av ansträngningen och kämpa mindre i läkningen från min utmattning. Självmedkänsla. Det är inte så lätt för alla att bara sätta sig i stillhet och bara vara eller att börja utforska hur man kan göra saker och ting mer bekvämt och med lätthet. Det är något som vi får öva på innan det blir en ny god vana. Det kan även finnas en rädsla i att våga möta sig själv. Har man inte gjort det förut så kan det vara skitläskigt. Men du är inte ensam och det finns stöd att få på olika vis.

Mina 5 tips på återhämtning:

Här är mina tips som hjälpt mig framåt i min återhämtning för kropp och själ:

  1. Stanna upp i nuet. Känna in. Fråga mig själv: Spänner jag mig någonstans just nu? Håller jag andan? Att lägga märke till och notera vad du gör är första steget till medvetenhet. Och medvetenheten hjälper oss att komma ur vår autopilot och våra vanor. 

  2. Hitta saker som ger mig energi. Saker jag tycker är kul och avslappnande som jag gör för min egen skull och inte för andras. Som att tex köpa mig en målarbok och färglägga i den om jag tycker det är avkopplande och mysigt. Eller sätta mig på en plats ute om det är fint väder och lyssna på naturen. 

  3. Ta en dusch och känna vattnet mot min hund. Det gör mig närvarande i nuet och  hjälper mina muskler att slappna av. 

  4. Skriva dagbok eller reflektera på annat sätt är oxå ett sätt för mig att få min hjärna att koppla av. 

  5. Göra långsamma medvetendegörande rörelser. Hjälper min kropp och knopp vara flexibel spontan och ger mig de bästa förutsättningarna för att använda hela mig i symbios i det som jag gör. Det gör mig hållbar stark och uthållig och inte allra minst effektiv i mitt görande.

 

 

 Har du några frågor funderingar eller egna erfarenheter du vill dela med dig av? 

Välkommen in i FaceBook Hantera Stress och Smärta Genom Medveten RÖrelse

Var detta en blogg du tyckte om eller  har någon i din närhet som du tror skulle vara hjälpt av den så tveka inte att dela och sprida den vidare.