Vad är Feldenkrais® Metoden

TANKE- KÄNSLA- RÖRELSE – UPPFATTNINGSFÖRMÅGA

Genom rörelse och fokus på HUR du gör, ökar du din kroppsmedvetenhet och kroppen kommer i balans och kan välja nytta rörelsemönster.

Varför Feldenkrais® Metoden:

  • Minskad skaderisk
  • Ökar känsla av lugn och ro
  • Minska spänningar och värk
  • Ökad kreativitet och fokus
  • Minskar stress
  • Ökad självkännedom

När Feldenkrais® Metoden:

  • När du är trött
  • När du vill förstärka annan träning
  • När du har ont
  • När du kört fast och inte kommer vidare vid prestation eller aktivitet
  • När du känner dig stel eller orörlig
  •  När du vill förfina känslan av vad du gör.

För vem: 

  • Rehab friskvård
  • Sport/ träning
  • Musik, dans o teater
  • Neurologiska besvär
  • Psykisk ohälsa

Ett praktiskt exempel

Säg att du går och stukar foten, du får ont och börjar att halta. Du har det så här en tid och i samma takt som du får mindre och mindre ont växer en ny vana fram i ditt rörelsemönster, i hur du använder dig själv och hur du undviker att få ont i foten när du tex går.

När du inte längre har ont i foten kommer rester av den nya vanan att finnas kvar i hur du rör dig, ungefär som att vi har andra vanor tex att ta en kopp kaffe det första man gör på morgonen. Denna vana gör att du kommer gå och skydda din ankel från smärta trots att skadan är läkt i vävnaden men rörelsemönstret ligger lagrat i nervsystemet och hjärnan. Om detta omedvetet fortsätter blir kroppen snedbelastad i leder och muskler. Vissa muskler får jobba mer än vad de ska medan andra inte jobbar alls. Detta leder till slitage, obalans och smärta och stress i kroppen. Som i sin tur leder till att du tappar hållningen när musklerna drar ihop sig. Andningen blir kort och ytlig. Muskelspänningarna av skyddsmönstret som ligger kvar kring fotleden fortplantar sig ut i kroppen så du börjar få ont på andra ställen så som höften, ryggen och nacken. Livskvalitén blir allt sämre, sömnen blir lidande och du börjar undvika saker som du mår bra av och som förr var roliga men nu känns tråkiga och försvåra att utföra. Kreativiteten och koncentrationsförmågan blir negativt påverkad.

Men ned hjälp av mig och Feldenkrais® Metoden kan du bli medveten om allt detta som händer omedvetet och

 

”NÄR DU VET VAD DU GÖR KAN DU GÖRA DET DU VILL”

 

som Moshe säger. När du lär dig att använda mer av hela dig själv i en rörelse eller i ditt handlande minskar belastningen på respektive kroppsdelar och delas ut mer jämt på alla. Muskelspänningarna samt värken börjar att klinga av och obalansen i kroppen jämnas ut. Vilket gör att risken att skada fotleden igen minskar. Nervsystemet behöver inte aktivt skydda och dra ihop musklerna kring din fotled som gör den stel längre utan fotleden kan vara rörlig och fri. Nervsystemets lugn och ro system väcks till liv och kroppen kan återhämta sig. I takt med att du mår bättre kan du också koncentrera dig bättre och din kreativitet får mer utrymme igen. Du har lärt känna dig själv bättre, vilka vanor du har och hur du ska hantera dessa för att ta hand om dig själv på bästa sätt och må så bra du baka kan och förtjänar.

 

Två sett:

Medvetenhet genom rörelse – MGR

Dessa lektioner undervisas oftast i grupp och guidas i huvudsak verbalt. Rörelserna görs vanligtvis liggande eller sittandes i din egen takt och inom din förmåga. Komfort, lätthet och rörelsekvalité´ är det som du använder för att bli medveten om vad du gör och hur du gör det för att öva din självmedkänsla och hur du tar hand om dig på bästa vis.

MGR är ett kraftigt redskap inom Feldenkrais® Metoden där man i kombination med mjuka rörelser och fokus på uppmärksamhet och uppfattningsförmåga engagerar hjärnan och nervsystemet i det du gör. Genom att förbättra din organisation i kroppen kan MGR-lektioner hjälpa dig att ändra på din hållning och hur du använder dig själv och förbättra din fysiska komfort och ditt välbefinnande.

Det finns mer än tusen olika lektioner med rörelser som sträcker sig från utvecklingsbaserade mönster till innovativa och nya utmanande och roliga kombinationer av rörelser.

En lektion tar ca 45 minuter, finns alltid tid till reflektion och frågor efter lektionen.

  • Är medvetenhet genom rörelse som Yoga? – Nej det är skillnader. I Feldenkrais® Metoden och MGR guidas man verbalt till invändig känsla att upptäcka sitt eget rörelsemönster till skillnad från yogan där någon demonstrerar rörelsen och man gör efter någon annan. I MGR: uppmuntras du att Genom rörelse sekvenser uppmärksamma dig själv och bli medveten om dina egna vanemässiga rörelsemönster för att hitta nya och effektivare. Det är vägen till målet som vi utforskar och inte självaste målet i sig. Det intressanta är HUR du gör, istället för hur mycket kan jag göra. I Feldenkrais® Metoden letar man efter enklaste, lättaste vägen där du behöver använda minsta möjliga kraft för att gör det du vill. Vi stretchar inte musklerna och stannar i olika positioner likt det som man gör i yoga. MGR använder rörelsen och du bes hela tiden hålla dig inom ramen för vad som känns lätt och bekvämt för att där nå nervsystemet inte i stress utan vi kommer i kontakt med nervsystemets lugn o ro system och får tillgång till mer rörelse.

 

  • Är MGR som Gympa då? – Nä vi tränar uppmärksamhet fokus och kroppsmedvetenhet inte muskelstyrka och kondition direkt, men det kan bli en bieffekt när vi omorganiserar oss och blir medvetna om allt extra och onödigt som vi gör och har då möjlighet att skala bort det.

Funktionell Integrering – FI

Dessa enskilda lektioner är speciellt utformad för att möta dina behov och begränsningar. Du ligger oftast på en lång och bred stoppad bänk med bekväma rörelsevänliga kläder på. Med mina händer guidar jag dig med lätt beröring till att upptäcka ny och mer varierande användning av dig själv, hitta både nya och bortglömda rörelsemönster, och framför allt att det finns möjlighet att välja det som är bäst för dig just här och nu. Dessa bekväma rörelser utförs på ett icke-stressande och nervsystemslugnande vis för att förmedla värdefull neurologisk information till din hjärna för att förbättra din hållning, få tillgång till friare rörelse och flexibilitet i kropp och själ.

I likhet med Medvetenhet Genom Rörelse används i FI rörelse som ett sätt att främja förändringar i tänkande, känsla, uppfattning i samspel med andra.

En lektion tar ca 45 minuter kan ta upp till ca 60 min vid första besöket.

  • Är Funktionell Integrering som Massage? – Nä, när vi utför FI har man bekväma kläder som tillåter rörelse på sig och man ligger på en låg bred brits. Pedagogen arbetar med nervsystemet och tydliggör skelettet, vi ”knådar” inte muskler och det ska inte göra ont eller kännas obehagligt för att vi inte vill belasta nervsystemet och riskera att det går in i försvarsläge.

 

  • Är FI som sjukgymnastik då? – Nä, när det gäller Feldenkrais® Metoden och FI tittar pedagogen på helheten och hur alla kroppsdelar samarbetar med varandra och vilka delar som hamnat i skymundan och gör dessa medvetna igen. Man fokuserar på helheten och inte bara på området som gör ont. Fokus i en FI ligger på HUR du använder hela dig själv i en rörelse och HUR du kan påverka smärtan genom rörelsen så det gör mindre ont.

I både MGR och FI sker en spontan inlärning, både på det medvetna och på det omedvetna planet i hjärnan. Det är inte säkert du upplever alla förändringar som sker direkt under eller precis efter lektionen, eftersom processen startas upp under lektionen och fortsätter efter. Ibland kan det ta upp till några dagar då man helt plötsligt kan lägga märke till att man gör något annorlunda, till exempel att det är lättare att vrida sig och titta bakåt när man ska backa ut bilen från parkeringsplatsen, eller att man känner sig mer närvarande, lugn och självsäker.

 

Feldenkrais® Metoden är för ALLA gamla som unga, friska som sjuka. Alla som vill förbättra kvalitén på sin vardag och öka sin potential.

Alla som är villiga att investera i tid och energi i att lära känna sig själv och må bra.
Alla som är redo att ta ansvar för sitt mående och sakta ner och leta efter vägen med minsta motstånd och största härvaro.

Om du har några frågor eller funderingar tar jag tacksamt emot dem. Jag finns här för din skull.

Öka din medvetenhet!

Kontakta mig - Anna gunnarsson